hp indigo


druk hd . wdrożenia . barwa . szkolenia


Zajmujemy się drukiem wysokozaawansowanym, wykorzystującym szeroki potencjał środowiska samego urządzenia i oprogramowania. Z serii HP obsługujemy praktycznie wszystkie maszyny arkuszowe oraz większość rolowych. Marcin pracował w R&D HP Indigo Division w Izraelu przez ponad dwa lata opracowując technologie wysokojakościowego druku fotograficznego, które zostały wdrożone komercyjnie. Obsługa maszyn HP Indigo dzieli się na trzy etapy:
a) koncept przygotowania pliku, a w tym rozbarwienia,
b) obsługę DFE oraz press software’u,
c) druk leżący po stronie operatora.
Każdy z nich odgrywa ważną rolę w całym procesie, a zrozumienie ich synergii jest kluczowe wykorzystaniu maszyny. Druk na tych urządzeniach jest prawdziwą przyjemnością, a projektowanie materiałów cyfrowych niesamowicie wyzwala kreatywność. Z jednej strony mamy do czynienia z pracami stricte cyfrowymi, z drugiej obowiązuje wiele zachowań rodem z offsetu.
Rozpoczynając współpracę z firmą posiadającą lub planującą wdrożyć tę maszynę analizujemy wszystkie etapy produkcji: od przygotowania plików po końcowe elementy obróbki post-press. Sam zakup maszyny to jeszcze nie wszystko. Potrzeba jeszcze wiele pracy i dostosowań aby pracowała ona zgodnie z oczekiwaniami właściciela. W kwestii ustawiania maszyn można osiągnąć wszystko, największym ograniczeniem jesteśmy my sami. Pomoc z zewnątrz może nierzadko bardzo pozytywnie zaskoczyć.

druk hd


druk 5ch:
CMYK + LLk


Jest to technika druku opracowana przez Marcina, wykorzystująca specjalny kanał szary w standardowym procesie druku. Wymaga maszyny posiadającej przynajmniej 5-kolorową konfigurację i działa ze wszystkimi maszynami Indigo serii 2, 3 oraz 4. Rozszerzenie funkcjonalności maszyny ma odzwierciedlenie w automatycznym separowaniu obrazu do pięciu kanałów. Aby osiągnąć optymalną jakość kolor szary dobierany jest zgodnie z indywidualnymi preferencjami.
Efektem jest obraz wręcz fotograficzny, nieporównywalnie ostrzejszy, bardziej plastyczny i homogeniczny. Niemalże nie posiada rozet, jest też bardziej odporny na zmiany światła. Przy odpowiednim podaniu plików wszystkie obrazy czarno-białe drukowane są wyłącznie z dwóch farb zamiast z CMYKa.

druk 7ch:
CMYK + Lc + Lm + LLk


Technologia ta stanowi rozwinięcie druku 5-kolorowego i daje barwne obrazy o maksymalnej jakości. Wdrożenie jej wymaga zrozumienia końcowych potrzeb odbiorcy i nie ma uniwersalnego algorytmu. Możemy zestawić urządzenie Indigo, aby pracowało ramię w ramię np. z labami fotograficznymi, możemy też pokusić się o maksymalną jakość na określonych mediach i głównie w obrazach w skali szarości. Rozwiązanie wymaga maszyny w pełnej 7-kolorowej konfiguracji.



rastrowanie FM i XM


Standardowo Indigo drukuje rastrem modulowanym amplitudowo w różnych liniaturach. Przy odpowiednim przygotowaniu obrazów możliwe jest osiągnięcie pełnokolorowego druku w rastrze częstotliwościowym, stochastycznym i hybrydowym, w tym z kanałami specjalnymi.
Jest to technika przydatna przy wyjątkowych projektach, w których zależy nam na podkreśleniu detali.


druk wielotonowy B&W

Tu idea jest prosta. Stworzyć doskonale wyglądające zdjęcia w czerni i bieli. Zrealizować to możemy poprzez wyeliminowanie kanałów chromatycznych (CMY) i wprowadzenie półtonów, czyli farb szarych o różnym stopniu jasności. Brzmi nieskomplikowanie, choć prawdziwa zabawa odbywa się w odpowiednim dopasowaniu farb i utworzeniu końcowych krzywych rozbarwień. Do pracy może zostać w pełni wykorzystana farba szara służąca do druku 5- i 7-kanałowego, jak również można wykorzystać specjalnie przygotowaną pod obrazy docelowe oraz podłoże.


szkolenia


barwa


Od DFE z wyjaśnieniem przestrzeni barwnych, przez pliki definicji farb, proces kalibracji i jego opcje, definiowanie nowych podłoży kalibracyjnych i ich dobór, określanie gęstości optycznych… Po press software i kontrolę barwy na etapie druku, tworzenie profili barwnych… Maszyny HP Indigo stwarzają wiele możliwości, jednak wybór odpowiedniej drogi wymaga przez nas znajomości przynajmniej większości z dostępnych. Barwa zostanie rozebrana na najdrobniejsze elementy.

DFE i software


Standardowe szkolenia obejmują aspekty techniczne obsługi maszyny oraz podstawowe elementy oprogramowania. Jednak aby w pełni wykorzystać maszynę należy przeanalizować takie zagadnienia jak rodzaje rastrów i ich liniatury, wyostrzanie obrazu, wprowadzanie plików do zmiennych danych czy przygotowywanie właściwych kolejek wejścia – ticket template.



przygotowanie plików


Jest to część bardzo przydatna dla działów graficznych i pre press. Kiedy z jakiej przestrzeni barwnej skorzystać, RGB czy CMYK, jak wprowadzać wektory, kiedy korzystać z kolorów Pantone, czy zmieniać nafarbienie przy papierach niepowlekany? Te i inne pytania warto zostawić z jasną odpowiedzią. Ale nie tylko tak, a również z pełnym wyjaśnieniem procesu aby na kolejne można odpowiedzieć samodzielnie. Dzięki temu pliki będą mogły wykorzystać pełen potencjał maszyny.


kolory specjalne

Poza standardowym CMYK możemy do maszyny włożyć praktycznie nieograniczoną ilość farb przygotowanych indywidualnie a ponadto szereg specjalnych jak choćby fluorescencyjne czy lakier. Każda z nich ma swoje właściwości związane z instalacją oraz samym użytkowaniem. Ponadto jeśli chcemy poprawnie recepturować farby korzystając z mieszalnika to jego obsługa powinna być bardzo ściśle zależna od typu pracy oraz użytego podłoża.