szkolenia


SZKOLENIA 2019

druk . barwa . technologia . rozbarwienia . projektowanie . indigo


Jako grafik oglądasz swój projekt na ekranie monitora. Jako członek zespołu produkcyjnego w drukarni działasz realizując wizje grafików. Na styku tych dwóch światów często rodzą się niespodzianki.

Aby pomóc obu stronom (współ)pracować jak najefektywniej, prowadzę szkolenia dla wszystkich, których praca wiąże się z poligrafią:
– od myślenia technologicznego o produkcie,
– przez utworzenie poprawnego projektu, zorientowanego na wygodną realizację,
– przygotowanie odpowiednich rozbarwień,
– wykonanie profili barwnych dla zestawów drukujących,
– aż po druk, zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego.

SZKOLENIA 2019


O warsztatach z zarządzania barwą.

Barwę widzę wszędzie. I to nie tylko dlatego, że zajmuję się nią profesjonalnie – świat w końcu jest kolorowy. Zatem kolor czy barwa? I jeśli już to w jakim modelu?
Zapraszam na dwudniowe warsztaty mocno praktyczne. Bez sponsorów, krypto-sprzedaży, a zamiast tego z poparciem każdego twierdzenia w praktyce i doświadczeniu.
Wiecej o warsztatach.


barwa, zarządzanie barwą, rozbarwienia

W barwie chodzi o to aby ją po prostu zrozumieć. Po prostu. Tu nie ma żadnych grafów, procedur czy niewiadomo jakich instrukcji obsługi. Jako członek ICC sądzę, że śmiało mogę powiedzieć, że temat barwy jest mi niezmiernie bliski. Ale nie tylko w teorii, ale przede wszystkim w czystej praktyce. Możemy uzyskać każdą barwę na papierze. Pytanie brzmi jakie zabiegi będziemy musieli wcześniej zastosować. Spokojne wyjaśnienie tematu najchętniej realizuję dwuetapowo:
– w trakcie szkolenia i rozmów,
– przy maszynie drukarskiej na żywo doświadczając wszelkich zmian.
Ta pierwsza część jest niezmiernie cenna byśmy poznali tematykę i zrozumieli co kryje się za wielkimi terminami jak CMYK czy Pantone. Część praktyczna we wspaniały sposób ugruntuje wiedzę, rozszerzy ją o nowe zagadnienia i przede wszystkim zdejmie ewentualny strach przed nieznanym.

Podczas szkoleń poruszone będą zagadnienia takie jak: przestrzeń barwna, kolory podstawowe, gamut i jego zmiana, barwa w zależności od technik druku i podłoży, kolory specjalne, percepcja (postrzeganie) barwy, wpływ oświetlenia, kalibracja, rozbarwienia, obrazy wielotonowe: duoton, triton, quadton.

Sugerowany czas szkolenia to 2-3 dni w mozliwych 1-dniowych blokach. Część wstępna – teoretyczna – może być realizowana u Klienta. Część praktyczna wymaga odpowiedniego sprzętu drukarskiego, więc w przypadku jego braku należy się liczyć z dojazdem do zewnętrznej lokalizacji.

projektowanie

Gdy dochodzimy do komputera to z zasady by już przenieść pomysł na ekran. Warto wcześniej wiedzieć co zamierzamy zrobić. To zaś jest wynikiem celu przyświecającego naszej realizacji. Efektywne projektowanie wymaga zrozumienia zarówno materiałów jak i technologii, z której będziemy korzystać. Powodem są dwa aspekty: aby wykorzystać możliwości, które są w zasięgu ręki oraz aby zrobić to dobrze. Z tektury falistej możemy zrobić zarówno opakowanie jak i meble, zgadzasz się? To szkolenie ma na celu otwarcie oczu poprzez omówienie technologii na bazie wielu przykładów, tzw. “reverse engineering” czyli stworzenie projektu w oparciu o efekt końcowy oraz analizę możliwości realizacji gotowych pomysłów.

Szkolenie z zasady jest jednodniowe w siedzibie klienta i zorientowane na konkretną tematykę (np. wydawnictwa czy opakowania kartonowe). Bardzo chętnie również pokazuję realne wykonanie wielu procesów produkcyjnych: druku i prototypowania na stole tnącym, czy procesów wykończeniowych.

szkolenia technologiczne

barwa & druk


zarządzanie barwą, kolory dodatkowe

W większości przypadku maszyny są w pełni zdane na nas – operatorów – i to my decydujemy o ich sprawności i możliwościach produkcyjnych. Urządzenie cyfrowe czy to marki Xerox, KonicaMinolta czy też HP może być naszym systemem proofingowym. W przypadku HP Indigo jesteśmy nawet w stanie idealnie zasymulować offset w “kształcie wydruku” na różnych podłożach.
Jednak aby to zrobić należy wprowadzić odpowiednią politykę zarządzania barwą. Z kolei do tego potrzebujemy pewnej dawki wiedzy obejmującej wprowadzenie teoretyczne oraz dużą porcję praktyki. Musimy wiedzieć jak rozmawiać o barwie oraz czego oczekiwać od maszyny. Niektórych ograniczeń nie przeskoczymy, ale musimy wiedzieć gdzie one leżą. Inne zaś są pozorne, tylko trzeba troszkę starań aby je usunąć.
Które elementy maszyny odpowiadają za barwę, jej stabilność czy jakość? Tak, operator ma możliwość wpłynięcia na wiele czynników obrazowania maszyny.

Podczas szkoleń poruszone będą zagadnienia takie jak: przestrzeń barwna, kolory podstawowe, gamut i jego zmiana, kolory specjalne, kalibracja zestawu maszyna + papier, gęstość optyczna, workflow cyfrowy, wpływ oświetlenia, kalibracja densytometryczna i spektralna, druk obrazów wielotonowych, normy ISO, standardy Fogra, metameryzm, rastrowanie i wiele innych.

Realizuję również dedykowane zajęcia z barwy na HP Indigo dla serii 2, 3 i 4, DFE, z obsługi mieszalnika IMS oraz pracy z kolorami specjalnymi.

Sugerowany czas szkolenia to 2-3 dni w możliwych 1-dniowych blokach. Przed szkoleniem zależy mi, aby się zapoznać z oczekiwaniami oraz poliką barwną stosowaną w drukarni. Część wstępna będzie bardziej teoretyczna wraz z oglądaniem wydruków i potrwa cały dzień. Kolejne są związane już z pracą przy maszynie.

druk

Zlecenie nam się pojawia na ekrani panelu sterującego maszyną, podajemy papier, naciskamy “drukuj” i z dumą odbieramy wydruki. I tego właśnie wszystkim życzę.
Przyzwyczajony jestem do pewnych modyfikacji. Od parametrów kalibracji densytometrzycznej, do niwelowania przekosów, poprawiania nierównomierności krycia, dostosowywania parametrów kolorów specjalnych i ich dobierania, modyfikacji rastrowania czy wyboru elementów związanych z cyfrową modyfikacją obrazu już w maszynie. I tak, na którymś etapie naciskam “drukuj” i nawet zdarza się z dumą spojrzeć na wydruk. Choć zdecydowanie preferuję podnieść jeszcze tu i uwdzie jego jakość.
Oj, a może chodzi o stabilność pracy przy zmniejszeniu czasu produkcji lub narządu? Może chodzi o to by druk był w pełni powtarzalny i zrobiony w jak najkrótczym czasie? W takim razie należy zwrócić się do procesów automatyzacji i odpowiedniej ich konfiguracji. Jednak kiedyś pojawi się nowy typ pracy, wyzwania – warto wtedy wiedzieć gdzie szukać rozwiązań na własną rękę. To jest zdecydowanie praktyczne szkolenie prowadzone na sprzęcie, który służy Wam na co dzień.

Podczas szkoleń poruszone będą zagadnienia takie jak: kalibracja, rastrowanie, workflow, wprowadzanie zleceń, wyostrzanie, kąty rastra, liniatura, apla, nakładanie kolorów, gęstość optyczna, równomierność, banding, efekt Moiré, adhezja i wiele innych.

Sugerowany czas szkolenia to 1-2 dni. Cały czas spędzony będzie przy maszynie, jednak przydatna będzie również tablica do obrazowania poruszanej tematyki.

szkolenia pokazowe

prezentacje & warsztaty



Marcin Dąbrowski

W trakcie szkoleń dzielę się przede wszystkim wiedzą praktyczną zdobytą podczas realizacji kilku tysięcy zleceń obejmujących analizę projektową, druk oraz prace introligatorskie. Wykładałem na uczelniach wyższych (Politechnika Wrocławska, Politechnika Łódzka, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi), przy współpracy i na zlecenie firm i organizacji (min. Apple, HP, Antalis, DSCOOP, Eizo, Nikon czy Allegro) oraz dla pracowników wielu drukarń i studiów graficznych. Zajęcia aktywnie prowadzę od 2007 roku w językach polskim i angielskim.