artykuły
Polityka barwna część I
Grafik: Dzień dobry, jak przygotować pliki?
Drukarnia: CMYK, bez profilu.
I tak właśnie wygląda polityka barwna znacznej większości drukarń w Polsce. Zresztą, nie tylko w Polsce. Zatem jeśli tak chętnie mówimy o profilach ICC to czemu celowo ich nie chcemy?
Tajemniczy Multispectral Imaging
Z pomiarem barwy kojarzą się raczej wyspecjalizowane urządzenia, jak radiometry, spektrofotometry czy po prostu kolorymetry. Jednak powiedziałbym: wyspecjalizowane, ale tylko z nazwy. I nagle wkracza nowe, choć znane: matryca światłoczuła, sensor, czyli tak naprawdę aparat fotograficzny. Co to zmienia? Otóż… wszystko.
Czytaj dalej
Fineart Printmakers Conference 2018
Mistrzowie Drukowania w Wiedniu
To wydarzenie, o którym słyszeli nieliczni, a uczestniczyli wyłącznie zaproszeni.
Bez sponsorów, bez handlowców. Tylko drukarze i pracownicy R&D.
Druk wielokolorowy: Pantone czy ECG?
Blisko 20 lat temu wymarzyłem sobie ładny folder odzwierciedlający moją pasję fotograficzną. Druk wymyśliliśmy sobie (my, czyli grafik i ja) jako hexachrome. Skoro jest dostępny, to czemu z niego nie skorzystać? Otóż powód był dosyć prozaiczny: żadna z drukarni we Wrocławiu nie miała jakichkolwiek doświadczeń w tej materii. CMYK musiał wystarczyć. Teraz zrobiłbym to całkowicie inaczej, gdyż zamiast próbować poszerzać gamut, stworzyłbym wielotonowe obrazy w skali szarości. Tego wątku nie będę tu jednak rozwijał, gdyż ten artykuł dotyczy drugiego końca stabilizacji kolorystycznej – barwy i jej położenia na osiach współrzędnych.
Czytaj dalej
Jak ugryźć nuty, czyli o reprodukcji starodruków
Na wypadek gdybyście się zastanawiali, patrząc przez pryzmat moich poprzednich artykułów, czym się zajmuję, drukując samodzielnie – odpowiadam wprost: sztuką. Nie sztuką mięsa, choć i takie się zdarzały, ale fotografią i reprodukcjami dzieł sztuki. Czyli sztuką. No i dodatkowo wszelkimi innymi trudnymi drukami. Dziś opowiem o starodrukach, a ściślej o tym, jak porządnie je zreprodukować.
Czytaj dalej
Cyfrowa swoboda tworzenia
Nieograniczone możliwości druku produkcyjnego
Sądzę, że na etapie wprowadzenia powinniśmy zdefiniować pojęcie druku cyfrowego. Dobrą dekadę temu wyraźne oddzielano druk atramentowy i elektrofotograficzny. Ten drugi otrzymał nazwę cyfrowego. Ale gdy spojrzymy na schemat blokowy procesu, okaże się, że w obu przypadkach jest on praktycznie taki sam: podajemy materiał w formie cyfrowej, następuje jego przetworzenie, tak aby był zrozumiały dla urządzenia drukującego, a następnie odpowiednie oprogramowanie ze świata automatyki steruje naszym urządzeniem w procesie druku. W zależności od skomplikowania samej maszyny drukującej operatora może w ogóle nie być lub wymaganych jest ich kilku. Przyjmijmy zatem, że druk cyfrowy to każdy proces drukowania, w którym nie ma stałych form drukowych, tak aby pomiędzy pracami nie było konieczne jakiekolwiek narządzenie przy zachowanych materiałach eksploatacyjnych.
Czytaj dalej
Utrzymać barwę w ryzach
ICC Graphic Arts Experts’ Day 2017
9 lipca br. w Pradze odbyła się konferencja sekcji „Graphic Arts”, organizowana przez ICC. Brzmi dumnie, ale co to właściwie jest ICC oraz co wartościowego wniosło to spotkanie do naszego poligraficznego życia?
Czytaj dalej
Jak uzyskać wiarygodny proof
O proofach mówi się dużo i często, zwłaszcza w kontekście akceptacji materiału do druku. Jednak proof w pełni wiarygodny i poprawnie wykonany zdarza się niezwykle rzadko. Zacznijmy więc od samej idei odbitek próbnych, a później przejdźmy do technik ich wykonywania i ograniczeń z tym związanych.
Czytaj dalej
Zamów bezpłatne próbki naszych druków: